onsdag 10 september 2014

Mig i relation till dig.

Under denna vecka har jag påbörjat ett nytt kapitel i mitt förhållande till dans. Jag har axlat rollen som tribal fusion lärare för ett härligt gäng som jag kommer få ha roligt med varje måndag den här terminen. Det känns redan superkul och energin och leendena jag fått tillbaka från gruppen skvallrar om att de tycker detsamma.
Med lärarperspektivet har jag behövt förhålla mig till hur jag vill att min danssal ska vara, då det är jag som har det största ansvaret över den sociala miljön vi dansar i. Det är ett stort ansvar.
Det som jag ansåg var viktigast för min grupp som består av en skara personer som inte känner varandra, och som har väldigt olika dansbakgrund och dansar på olika nivåer var att inte jämföra sig med varandra. Inte heller jämföra sig med mig. Att jämföra sig gör vi för att se om vi är på rätt spår, att vi gör samma rörelse vilket är viktigt när vi tränar. Men när tekniken sitter finns det inte längre en mall på hur en korrekt maya eller chimmy ska se ut. Hade det funnits, hade dansen varit klar. Hade det funnits en stöpt mall på hur dansen ska se ut och någon hade dansat så, då hade vi inte behövt lära oss dansa mer. Då skulle dansen vara upptäckt och färdig. Vad jag är intresserad av är att se nyanserna, se hur rörelser, musik och timing tolkas olika och används olika för att förmedla en upplevelse och känsla. Att se olika kroppars dans.
Min chimmy ser inte riktigt ut som din chimmy - jäklar vad spännande!

Jag vill att vi börjar lyfta upp och hylla olikheterna och bejubla det faktum att vi är olika tillsammans, snarare än att banna sig själv eller varandra för det. Genom det kan vi glädjas med varandras framsteg och triumfer, snarare än att avundas andras framgång och också känna stöd från dans triben när saker inte går så bra.

Jag ser fram emot den här terminen och få se allt vad mina elever har att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar