Denna bloggen började med utmaningen att filma en improvisation veckan under 2013 och försöka kliva ur min bekvämlighets zon och inspirera andra att göra detsamma. Därefter hålls bloggen vid liv genom att reflektera över dans, rörelse och om livet.
Igår under Pyroxträningen råkade jag vricka några tår på högerfoten, vilket innebar att min ursprungstanke om en till snabb improvisation fick gå bort. Jag hade snubblat och inte alls blivit nöjd och foten skulle säkert blivit ännu argare på mig för alla dumheter jag utsätter den för. Därmed dammade jag av en fantastisk fin låt som jag sparat i bakhuvudet för en långsam, kontrollerad och flytande improvisation. Detta passade min fot mycket bättre, även om jag snubblar till ibland och är sjukt fokuserad på att inte placera vikten fel så jag gör skadan värre eller ramlar omkull.
Rolig utmaning, och idag var första gången jag kände under improvisationen att kroppen hittar nya vägar och nästan experimenterar åt mig, att muskelminnet släpper, liksom psyket och hjärnan släpper och känslan tar över och testar nya övergångar till nya rörelser, riktningar och positioner. Detta var väldigt spännande, och detta har jag bara upplevt förut med poi, att man plötsligt står förundrad och fattar inte hur en kom från det första till det tredje.. och inte riktigt kan återskapa det en just gjort, men att det kändes sjukt bra i genomförandet. Som att bli styrd av det undermedvetna..
Svårt att sätta ord på.
Nu är jag tillbaka från medeltidsveckan och jag hade jättekul där, men är rätt jädra trött nu. I alla fall tog jag två veckors ledigt för att hinna ikapp mig och har nu tacklat utmaningen hiphop. Jag är verkligen inte hiphop men det var kul att axla utmaningen och komma ut ur sin bekvämlighetszon. Med andra ord gjordes veckans improv hellre än bra kanske men det känns fint. Just nu är jag stark och bekväm i mig själv att jag vågar släppa barriärerna om prestation vilket öppnar hiskeligt många dörrar!
Hoppas det håller i sig :)
Veckans improv bjöd på många nya moment. Låten bestämdes cirka fem minuter innan jag spelade in videon. Hela impron dansades inför andra människor vilket är lite läskigt, plus att en vän utmanade mig att inkludera en arabesque, alltså det klassiska benlyftet och inte arabesque stegen som används i oriental.. Kul vecka!
Kan förvarna om att jag nästa vecka inte kommer kunna spela in en improv, men att jag kan lägga in en video på det uppträdande jag kommer göra under medeltidsveckan i efterhand.
Tänkte jobba mer med fluiditet och skarpa isolationer nu veckorna inför uppträdandet i visby.. mest för att det är fysiskt bra träning och jag behöver det inför scen.. Men idag började jag dansa då jag redan var på mulet humör så jag är inte helnöjd.. men jag har många veckor framöver att ta revansch på..
Jobbar också med att balansera drillande med mjukhet och förflyttning.. går sisådär.
En fånig dans, veckan till ära!
Lite väl glättigt glad låt men det var roligt att utmana sig med en helt oväntad genre och stämning.
Ohwell, hade jag koreograferat hade jag gjort väldigt mycket annorlunda, gjort dansen lite roligare också.. nu är den väldigt stillastående.
Men samtidigt är det svårt att få svängrum i mitt lilla vardagsrum, är lite rädd att riva ner något..
ohwell, sparkar ut mig själv ur bekvämlighetszonen, det är bra :)
Herregud vad länge jag dansat nu känner jag, redan på improv 24, två veckor ifrån halvvägs!
Jag måste erkänna att jag känner mig väldigt stolt över att lyckats hålla igång detta så länge och konsekvent, annars brukar jag lessna efter någon månad då det inte är 100% kul längre. Men nu är det mera en rutin, det är skönt. Plus att jag eller Linus måste städa upp i vardagsrummet en gång i veckan vilket är skönt på ett annat sätt.
Under veckan har jag nästan färdigställt min scenkostym inför årets show på medeltidsveckan. I år gör delar av Pyrox en tjejföreställning tillsammans med brudar från andra grupper såsom Pax, Trix och musikerna Krabat. Det kommer bli en helt sjukt peppig show och alla är så himla duktiga, vilket gör mig väldigt stolt och smickrad för att jag får vara med och uppträda. Ibland är det svårt att komma ihåg vilka kunskaper och discipliner jag faktiskt besitter och att det är lite coolt, jag tänker ofta att det är sådant som alla kan. Men det är det ju verkligen inte.
I alla vida fall, jag ville testa denna kostym, kontrollera att bh'n håller, att kjolen stannar uppe, och se hur plaggen beter sig i rörelse så det blev en improv inspirerad av medeltidsveckan denna veckan helt enkelt. Ett mycket bra sätt att stilla abstinensbesvären och den otroliga längtan som börjar hugga tag i mig också.
Musiken är från ett grymt band som heter Kalabalik och låten Natten dansar, vilka brukar uppträda på medeltidsveckan och är peppiga och grymma musiker så det blev ett lätt val.
Kolla upp mer musik av Kalabalik på deras Myspace: https://myspace.com/kalabaliksthlm/music/songs
Improvisation 24 Kalabalik - Natten dansar
*Kan meddela att jag är mycket nöjd med min tedelmida magdanstop och att den är mycket scenduglig (bara någon hyska och hake till för att vara på säkra sidan)
Utmaningen med folkmusik fortsätter och denna veckan valde jag kanske en lite onödigt svår låt. Ett instrument - nyckelharpa samt en polska, så tretakt.. woop woop!
Men denna utmaning är jag beredd att plocka upp igen, jag gillar verkligen folkmusiken och tror detta kan bli jättefint.. däremot släpper jag den för att gå vidare till någon annan typ av musik för omväxlingsskull.. Några tips och idéer - hör gärna av er ni som följer :)