Visar inlägg med etikett musik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett musik. Visa alla inlägg

måndag 24 februari 2014

Improvisation 52

Sista impron!
Inför publik!

Jag var sjuhelvetes nervös inför detta, just då jag inte hade bestämt någonting, då jag blev inropad på scen bestämde jag startposen och sen sket jag i det då ljudet tog längre tid på sig än jag vad beredd på etc. etc. Alla de där omständigheterna som en inte kan planera med.

Nu är projektet klart! Finito! Det kommande året kommer jag inte hinna göra detta en gång i veckan, men jag kommer nog fortsätta filma lite då och då..kanske med lite mer genomarbetade koreografier :)

Till alla er som tänker att detta varit intressant eller inspirerande, som gett mig pepp, feedback, komplimanger eller likes - stort tack! Det har varit guld, jag har lärt mig sjukt mycket under det gångna året!

Kan också stoltsera med min outfit som kanske inte syns jättebra i filmen, har sytt själv, kul dräkt! :)

Mot oändligheten och vidare eller något annat peppigt, jag vet inte riktigt hur jag ska skriva nu när jag är "klar" mest för att jag ju inte är det egentligen..
På återseende typ

Improvisation 52
Tom Waits - A good man is hard to find

fredag 14 februari 2014

Improvisation 50

Alla hjärtans dag. Typ frisk från förkylning. Ska uppträda senare ikväll på en fest och är peppad.
Jag vet! Jag gör en sjukt svår jävla utmaning för att uppa självförtroendet!
Ett kort trumsolo, med zills, och i fusion, inte ats!.. öhh.

Jag vet inte hur jag tänkte. Jag har dansat femhundra tagningar, fått dissa zillsen, fortfarande inte "klarat" det och sänkts ner i fotsulorna och nu uppat självförtroendet igen.

Det är alla hjärtans dag: Fan vad jag är grym som kämpar på med det här fastän jag inte tycker det är kul längre. Shit klapp på axeln alltså! Vad duktig jag blivit, för ett år sedan hade min första tagning varit kulmen, nu är det någonting jag ratar. Kanske inte bra att jag ratar mig själv men att jag vet vad jag kan förvänta mig. Att jag börjar lära mig sätta ner foten för när förväntningen är orimlig. Det tar tid alltså men jag kommer dit.
Att skratta åt mina misslyckanden varmhjärtligt istället för att bli nedbruten såsom jag blivit så många gånger.
Att förmå mig kunna dela med mig av detta med hela världen.
Kolla! Kolla vad många gånger jag misslyckades alltså, vad rolig jag ser ut när luften blåser ur det koncentrerade stenansiktet.. Ja... Så ser det egentligen ut för det mesta när jag dansar här hemma. Himlar mot taket. Tar om det igen. Go me för att jag bara tar om det igen och igen!

Ja jäsing.
Jag är inte riktigt stolt över dagens insats dansmässigt, men jag känner att jag utvecklats enormt i mitt förhållande till prestation. Det är mycket som kan bli bättre, jag känner ännu inte att jag duger eller är bra nog för scen egentligen men screw it! Scen kommer det bli!

Men först, ska jag fan ta en retake på den där jäkla zills utmaningen, nästa vecka.

Improvisation 50
Raquy and the cavemen - Very short belly dance drum solo


tisdag 21 januari 2014

Improvisation 47

Förflyttning, snabbare tempo och humor. Luriga utmaningar och mycket humor försvann då jag vid inspelningstillfället hade några vänner i rummet som aktivt kollade på. Det gjorde mig nervös. Men är sånt jag måste öva för. Undrar varför jag blir så mycket nervösare över att dansa inför människor jag känner väl än inför personer jag inte har någon aning om vilka de är. Kanske att jag är rädd att bli dömd? Att jag faktiskt bryr mig om vad mina vänner tycker om mig och får ett behov av att hävda mig på ett sätt jag inte får när publiken inte känner mig. Då ger jag blanka f-n i vad de tycker och dansar mer för min skull.. undrar varför det är så svårt med vännerna? Jag vet ju att de inte dömer mig heller, det är ju ingen överraskning direkt att jag dansar? Jag kan ju träna i samma rum som dem utan vidare problem.. men då de aktivt kollar..
Samma känsla har kommit över mig vid de tillfällen jag ska uppträda inför den gruppen som jag övat med på dansskolan. Det är den värsta publiken för mig för de ser var jag tabbar, de vet hur det "ska" se ut och så blir det så mycket prestation, helt i onödan. Jag dömer ju ingen annan så hårt som jag dömer mig själv. Det blir som att jag ser mig själv utifrån min publik, speglar mig i deras blick och tänker in hur min dans ser ut på en metanivå som blir en helt ofantlig kreativ block.

Så jag är stel.

So what.

Dunkelbunt ft. Amsterdam Klezmer band - La Revedere

tisdag 14 januari 2014

improvisation 46

Idag på dagen är det ett år sedan jag startade upp detta projekt!
Himla kul grej, så jag bestämde mig för att göra en ny improvisation till samma låt som jag gjorde förra året för att kunna jämföra om det blivit någon skillnad.

Vad säger ni?

Improvisation 1, 14.01.13

http://www.youtube.com/watch?v=bkCmL6dw6nQ

och Improvisation 46, 14.01.14

Improvisation 46
Räfven - Snokvalsen

Själv ser jag att jag börjat arbeta mycket mer med att försöka repetera fraser snarare än att proppa i en massa olika rörelser så det bara blir ett virrvarr.. Någonting som gör att det ser mer genomtänkt ut, men som måste balanseras med att det inte får bli tråkigt. Jag känner också att känslan i musiken fått ett mer ärligt uttryck i ansiktet än från förra året då jag mer spelade en roll som jag förutbestämt, vilket känns jättekul! Ansiktet har jag försökt jobba mycket med under året och det är ju dessvärre sällan en själv ser sina egna resultat.. Kul att kunna jämföra! Och oerhört motiverande för att fortsätta utvecklas.

tisdag 7 januari 2014

Improvisation 45

Nu är jag tillbaka efter julledigheten och gud ska veta att jag verkligen behövde det. Jag kan inte minnas att min hjärna har arbetat så kvickt någonsin, jag är peppad på att göra saker igen och kommer med egna idéer och initiativ igen. Det var dags för en paus helt enkelt (sen kan Gran Canaria solen, träffa familjen och annat ha hjälpt till också för att lyfta humöret)

När jag åkte var jag rätt less på det här projektet måste jag erkänna, utmaningen 5 minuters tystnad var oerhört svår, och kanske inte rätt i placeringen direkt efter en piss vecka då självförtroendet, tålamodet och orken var lågvattenmärken. Nåväl! Jag ger mig rum att ha pissveckor också, jag kan inte prestera 100% perfekt och den förväntningen ska jag inte ha på mig själv heller. Det är inget mål och jag finner ingen prestige i att leverera perfekta improvisationer heller för de finns inte. Jag vet ju det.
Nåväl.

Jag ville komma igång med någonting som nästan alltid är framförallt roligt, någonting som får mig att landa mitt i dansens centrum, här och nu. Det blir ATS. En dans där jag förvisso redan improviserar, men utefter väldigt bestämda mönster, och som egentligen ska framföras i grupp. Utmaningen låg i att ta zillstakt själv (strular i början men det tog sig ganska snart iaf) och i att försöka behålla dansen intressant fastän jag var ensam. Vidare moddade jag lite för att passa in bättre i musiken, höll ut mina calibratedspins i några takter extra för att få en schysst timing etc. Har gett vissa ques för sent också men jag försökte hålla det mesta i ordning..

fifflar fortfarande med armarna i double-backen fastän den pungtdrillats så mycket under hösten..
jajja..

Glad att vara tillbaka i alla fall och nu är det de sista sju improvisationerna kvar!

Improvisation 45
Solace - Two gypsies

tisdag 26 november 2013

improvisation 41

Denna vecka gjorde jag en allmän frågan på facebook om sång.. min tanke var att ta den första som kom och bara köra. De absolut första låten var lite för rolig och för utmanande för att bara rycka den, så den spar jag på. Den andra låten blev däremot denna, en emotionell, dramatisk låt. Rätt kul, svårt att ta beats och ha perfekt timing när en inte hört låten innan så det var rätt befriande att gå helt in i känsla, energi, puls och flöde snarare än teknik, takter, slag, isolationer..

Väldigt sorgsen låt dock.

The piano guys - Berlin

måndag 18 november 2013

Improvisation 40

Inför varje jämna tal känner jag en extra prestige av någon anledning. Vanans lag kanske?
Nu när jag förra veckan kände mig så missnöjd med mig själv i överlag har jag återigen funderat på detta ord prestige och vad det innebär för mig. Varför jag spelar på dessa prestigekänslor när jag egentligen inte har något intresse av att leva upp till de oerhört normativa idéer som jag stoppat i begreppet.
Prestige att vara snygg. Prestige att prestera utan ansträngning. Prestige att få likes och kommentarer på sociala medier. Prestige att få komplimanger och övrig yttre bekräftelse.. Visst att vissa av dessa saker är trevligt, men att ha dessa krav på mig själv är ju nog för att ge ångest för år framöver.

Inför denna jämna siffra bestämde jag mig tio minuter innan vilken låt, vad jag ville uppnå med den och varför. Denna låt får mig nästan alltid på danshumör. Jag ville dansa kravlöst utan att tänka ut start, snyggt slut någon typ av mitt och bara köra på känsla och de rörelser jag tycker känns roligt att göra. Detta ville jag göra för att komma bort från prestigen, fuck prestation! Jag gör ju det här för att det är ROLIGT! - Why not have some! Och den här jävla idén om den snygga kroppen, jag har den ju precis här! Magen är periodmässigt svullen vilket är sjukt jävla perfekt för väl accentuerade tummyflutters, så jäkla bäst den är jag sticker in flera stycken och skiter i att jag inte är konventionellt snygg, vad tusan ska jag vara det för när jag kan se ut som jag gör idag?

12 veckor kvar på projektet. Nu ska jag fortsätta ha kul!
Beats Antique - Spiderbite

tisdag 12 november 2013

Improvisation 39

November, mörkt, kallt, grått, jag vill inte göra någonting.
Sket i att dansa igår, kände idag att jag var tvungen för annars skulle jag bara fortsätta skjuta upp det.
Dansar i mer kläder än jag brukar, gav ett annat uttryck, jag gillade det. Kände att jag kunde använda rymden lite bättre, förstora rörelserna, övergöra det hela..
Och allt i ett uttryck av November, jag vill inte visa magen, det är kallt och grått.

Improvisation 39
Thomas Newman - White Oleander

måndag 4 november 2013

improvisation 38

Sparat den här låten som är rätt svår att improvisera till.. många plötsliga takter, snabba tempoväxlingar och många olika stämningar genom låten.. det är svårt att veta vad en ska lägga fokuset på men såhär blev det :)
Känner mig inte som on top som jag gjorde förra veckan men det här är en mycket svårare låt för mig så he gör inget :)

Improvisation 38
Zeds dead, massive attack - Paradise circus

måndag 30 september 2013

Improvisation 33

Igår tipsade jag om denna låt till en vän som också improviserar men i luftakrobatik.. den här låten har följt med mig under rätt lång tid och är rätt känslosam för mig.. den väcker många minnen från Umeå och cirkuskollektivet och allt av mig som byggdes upp där.
Så jag blev såklart lite sugen på att improvisera till den när jag hörde den igår.
Jag valde att utmana mig med att tolka text.. jag blev nog lite väl litterär så det är bra att öva på. Och också golvarbete, vilket är så bövelens svårt alltså, får försöka öva på det mera med :)
I övrigt försökte jag röra mig bort från de rörelser jag alltid gör, och arbeta med nytt och kanske inte så klassiskt tribal, det var också spännande.. men jag kom kanske lite väl långt bort. Tål att övas på det med..
övaövaövaövaövaöva

Improvisation 33
Oh Laura - Release me

söndag 1 september 2013

Improvisation 30

Från förra veckans pepp till dagens ofokus och fejkad pepp.
Jag väntar på resultat från c-uppsatsen idag, och har lite svårt att tänka på någonting annat, även om jag desperat försöker så går det inte så bra.

Ville försöka få med Susy ques (vettefan hur det stavas?) i alla fall de där glidande stegen i sidleds på helfot..
Alltså, jag vill faktiskt nästan be om ursäkt för veckans video.. men jag måste gå igenom alla dessa stadium för jag lär mig av det men fan vad jobbigt det är när jag inte riktigt kan stå för vad jag lägger ut.
Dagsformen i botten, tappar hållningen hela tiden, händerna är all over the place, och utstrålning prutt.

Klart jag ska dansa på en sådan dag!

Improvisation 30
Bart & Baker, Slim Gaillard - Communications, swing Brotherswin remix

måndag 26 augusti 2013

Improvisation 29

Igår under Pyroxträningen råkade jag vricka några tår på högerfoten, vilket innebar att min ursprungstanke om en till snabb improvisation fick gå bort. Jag hade snubblat och inte alls blivit nöjd och foten skulle säkert blivit ännu argare på mig för alla dumheter jag utsätter den för. Därmed dammade jag av en fantastisk fin låt som jag sparat i bakhuvudet för en långsam, kontrollerad och flytande improvisation. Detta passade min fot mycket bättre, även om jag snubblar till ibland och är sjukt fokuserad på att inte placera vikten fel så jag gör skadan värre eller ramlar omkull.

Rolig utmaning, och idag var första gången jag kände under improvisationen att kroppen hittar nya vägar och nästan experimenterar åt mig, att muskelminnet släpper, liksom psyket och hjärnan släpper och känslan tar över och testar nya övergångar till nya rörelser, riktningar och positioner. Detta var väldigt spännande, och detta har jag bara upplevt förut med poi, att man plötsligt står förundrad och fattar inte hur en kom från det första till det tredje.. och inte riktigt kan återskapa det en just gjort, men att det kändes sjukt bra i genomförandet. Som att bli styrd av det undermedvetna..
Svårt att sätta ord på.

Improvisation 29
Cocorosie - Smokey Taboo

söndag 18 augusti 2013

Improvisation 28

Nu är jag tillbaka från medeltidsveckan och jag hade jättekul där, men är rätt jädra trött nu. I alla fall tog jag två veckors ledigt för att hinna ikapp mig och har nu tacklat utmaningen hiphop. Jag är verkligen inte hiphop men det var kul att axla utmaningen och komma ut ur sin bekvämlighetszon. Med andra ord gjordes veckans improv hellre än bra kanske men det  känns fint. Just nu är jag stark och bekväm i mig själv att jag vågar släppa barriärerna om prestation vilket öppnar hiskeligt många dörrar!
Hoppas det håller i sig :)

Improvisation 28
Zacke - Utomlands

måndag 29 juli 2013

Improvisation 27

Veckans improv bjöd på många nya moment. Låten bestämdes cirka fem minuter innan jag spelade in videon. Hela impron dansades inför andra människor vilket är lite läskigt, plus att en vän utmanade mig att inkludera en arabesque, alltså det klassiska benlyftet och inte arabesque stegen som används i oriental.. Kul vecka!

Kan förvarna om att jag nästa vecka inte kommer kunna spela in en improv, men att jag kan lägga in en video på det uppträdande jag kommer göra under medeltidsveckan i efterhand.

http://www.youtube.com/watch?v=d2VlCE9mVZU

måndag 22 juli 2013

improvisation 26

Tänkte jobba mer med fluiditet och skarpa isolationer nu veckorna inför uppträdandet i visby.. mest för att det är fysiskt bra träning och jag behöver det inför scen.. Men idag började jag dansa då jag redan var på mulet humör så jag är inte helnöjd.. men jag har många veckor framöver att ta revansch på..

Jobbar också med att balansera drillande med mjukhet och förflyttning.. går sisådär.

Beats Antique - Relic

måndag 15 juli 2013

improvisation 25

En fånig dans, veckan till ära!
Lite väl glättigt glad låt men det var roligt att utmana sig med en helt oväntad genre och stämning.
Ohwell, hade jag koreograferat hade jag gjort väldigt mycket annorlunda, gjort dansen lite roligare också.. nu är den väldigt stillastående.
Men samtidigt är det svårt att få svängrum i mitt lilla vardagsrum, är lite rädd att riva ner något..

ohwell, sparkar ut mig själv ur bekvämlighetszonen, det är bra :)

Emiliana Torrini - Jungle drum

måndag 8 juli 2013

improvisation 24

Herregud vad länge jag dansat nu känner jag, redan på improv 24, två veckor ifrån halvvägs!
Jag måste erkänna att jag känner mig väldigt stolt över att lyckats hålla igång detta så länge och konsekvent, annars brukar jag lessna efter någon månad då det inte är 100% kul längre. Men nu är det mera en rutin, det är skönt. Plus att jag eller Linus måste städa upp i vardagsrummet en gång i veckan vilket är skönt på ett annat sätt.

Under veckan har jag nästan färdigställt min scenkostym inför årets show på medeltidsveckan. I år gör delar av Pyrox en tjejföreställning tillsammans med brudar från andra grupper såsom Pax, Trix och musikerna Krabat. Det kommer bli en helt sjukt peppig show och alla är så himla duktiga, vilket gör mig väldigt stolt och smickrad för att jag får vara med och uppträda. Ibland är det svårt att komma ihåg vilka kunskaper och discipliner jag faktiskt besitter och att det är lite coolt, jag tänker ofta att det är sådant som alla kan. Men det är det ju verkligen inte.

I alla vida fall, jag ville testa denna kostym, kontrollera att bh'n håller, att kjolen stannar uppe, och se hur plaggen beter sig i rörelse så det blev en improv inspirerad av medeltidsveckan denna veckan helt enkelt. Ett mycket bra sätt att stilla abstinensbesvären och den otroliga längtan som börjar hugga tag i mig också.
Musiken är från ett grymt band som heter Kalabalik och låten Natten dansar, vilka brukar uppträda på medeltidsveckan och är peppiga och grymma musiker så det blev ett lätt val.
Kolla upp mer musik av Kalabalik på deras Myspace: https://myspace.com/kalabaliksthlm/music/songs

Improvisation 24 Kalabalik - Natten dansar

*Kan meddela att jag är mycket nöjd med min tedelmida magdanstop och att den är mycket scenduglig (bara någon hyska och hake till för att vara på säkra sidan)

måndag 1 juli 2013

improvisation 23

Utmaningen med folkmusik fortsätter och denna veckan valde jag kanske en lite onödigt svår låt. Ett instrument - nyckelharpa samt en polska, så tretakt.. woop woop!

Men denna utmaning är jag beredd att plocka upp igen, jag gillar verkligen folkmusiken och tror detta kan bli jättefint.. däremot släpper jag den för att gå vidare till någon annan typ av musik för omväxlingsskull.. Några tips och idéer - hör gärna av er ni som följer :)

Daniel Pettersson - Polska

måndag 24 juni 2013

Improvisation 22

Veckans utmaning har varit en långt pågående tanke som växt hos mig och som jag försökt gång på gång med varierande resultat, nämligen att kombinera tribal fusion med svensk folkmusik. Somliga takter är snarlika för mig som med klassisk orientalisk musik, samtidigt som jag upplever att det där tunga jordnära kombineras med någonting svävande och oerhört flyktigt. Den stämning som jag uppfattar som "mystik" eller "avrundat" luckras upp för mig när jag hör svensk eller nordisk folkmusik och blir någonting flytande som jag har väldigt svårt att sätta fingret på och som ligger mig fruktansvärt nära hjärtat. Jag älskar denna musik men har fruktansvärt svårt att dansa till den då kroppen slits åt olika håll.
Däremot tror jag att med övning, och med vana så kommer denna kombination bli helt makalös och någonting som jag verkligen kommer njuta av att praktisera.
Jag är rätt nöjd med veckans improv, faktiskt kom detta på första försöket och jag kände att jag inte skulle ha kunnat fånga stämningen inombords bättre än vad jag gjorde här. Däremot ser jag mycket utrymme för förbättring så svensk folkmusik kommer vara en ytterligare utmaning som får hänga med mig under projektets gång.

Hoven Droven - Petruchka å je.

måndag 3 juni 2013

Improvisation 19

Jag har varit lite orolig över denna improv under veckan. Har tänkt i banor som "tänk om jag tappat det?" "tänk om jag ser stört tjock ut nu efter att inte ha tränat?" och en massa andra jobbiga tankar jag inte vill tänka men som dyker upp så fort jag ska göra något publikt. Jag behöver öva bort det. Min förmåga ligger inte i ögonen hos andra, jag förändras inte beroende på vad andra tycker om mitt utseende eller mina prestationer, eller åtminstone vill jag inte det. Och det är ju en start men det är svårt att skaka av sig den där yttre bekräftelsen när det mesta i vår visuella samtid består och grundar sig på detta.

Jag vill att mitt dans och konstutövande ska få vara utanför det.. samtidigt som det är omöjligt att separera sig från sin samtid. Svårt alltså!

Nåväl, den enda metoden jag har för att komma runt prestationsångesten är att nypa den i stjärten med meta perspektiv. Vilket jag nu var tvungen att göra. En improvisation dedikerad till min prestationsångest för att göra den. Meta on your asses!

Improvisation 19 Imogen heap- headlock