Visar inlägg med etikett Tips. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tips. Visa alla inlägg

fredag 14 februari 2014

Improvisation 50

Alla hjärtans dag. Typ frisk från förkylning. Ska uppträda senare ikväll på en fest och är peppad.
Jag vet! Jag gör en sjukt svår jävla utmaning för att uppa självförtroendet!
Ett kort trumsolo, med zills, och i fusion, inte ats!.. öhh.

Jag vet inte hur jag tänkte. Jag har dansat femhundra tagningar, fått dissa zillsen, fortfarande inte "klarat" det och sänkts ner i fotsulorna och nu uppat självförtroendet igen.

Det är alla hjärtans dag: Fan vad jag är grym som kämpar på med det här fastän jag inte tycker det är kul längre. Shit klapp på axeln alltså! Vad duktig jag blivit, för ett år sedan hade min första tagning varit kulmen, nu är det någonting jag ratar. Kanske inte bra att jag ratar mig själv men att jag vet vad jag kan förvänta mig. Att jag börjar lära mig sätta ner foten för när förväntningen är orimlig. Det tar tid alltså men jag kommer dit.
Att skratta åt mina misslyckanden varmhjärtligt istället för att bli nedbruten såsom jag blivit så många gånger.
Att förmå mig kunna dela med mig av detta med hela världen.
Kolla! Kolla vad många gånger jag misslyckades alltså, vad rolig jag ser ut när luften blåser ur det koncentrerade stenansiktet.. Ja... Så ser det egentligen ut för det mesta när jag dansar här hemma. Himlar mot taket. Tar om det igen. Go me för att jag bara tar om det igen och igen!

Ja jäsing.
Jag är inte riktigt stolt över dagens insats dansmässigt, men jag känner att jag utvecklats enormt i mitt förhållande till prestation. Det är mycket som kan bli bättre, jag känner ännu inte att jag duger eller är bra nog för scen egentligen men screw it! Scen kommer det bli!

Men först, ska jag fan ta en retake på den där jäkla zills utmaningen, nästa vecka.

Improvisation 50
Raquy and the cavemen - Very short belly dance drum solo


torsdag 24 januari 2013

Tips!

I tisdags var jag äntligen tillbaka i danssalen, World dance company har gratis prova på under hela veckan på hela kursutbudet och således har även Arabesque bellydance academy slagit upp portarna för terminen. Jag ser så himla mycket fram emot terminen och all dans och träning så det är helt sjukt. Däremot måste jag erkänna att jag anar sjukdomskänningar i form av halsont och allmänt ludd i huvudet. Dock väljer jag att nonchalera sjukdomstecken och vara envis med att den här terminen ska jag banne mig inte vara sjuk på!

Tips också! Då jag ofta värmer upp med ATS och tränar med zills hemmavid, har jag insett att grannarna kanske inte blir lika glada som jag över mitt klapprande. Därmed tog jag inspiration från Ullas ljuddämpare och virkade ett par egna till zillsen. Nörd som jag är, använde jag mig av garn färgat med björklöv.

Jag blir glad, grannen blir glad och zillsen med då de inte får lika mycket repor när de ligger i väskan eller då jag övar.




torsdag 17 januari 2013

Sy din egen choli/ trikåtröja

Nu har jag slutligen färdigställt cholin, och fler kommer det bli. Jag använde mig av ett brunt trikåtyg som visade sig vara lika stretchigt i båda riktningar vilket innebar att jag inte behövde lägga lika mycket energi åt att tänka på trådraken som med tightsen. Detta visade sig vara väldigt praktiskt eftersom det minskade tygåtgången. Därför rekommenderar jag att du hittar ett liknande tyg om du ska sy en tröja/choli.
Uppskattat tygåtgång för min modell och storlek (38-40) blev ca. 65 cm och tyget var ungefär 1,5 m brett.

Såhär ser mönstret ut, jag klippte upp axelsömmen på den gamla tröjan, och klippte upp mitt bak på ryggen för att kunna lägga ut mönstret vid vecket på ett vikt tyg. På så vis får jag ett sömlöst livstycke vilket kan vara skönt så det stretchar lite bättre, inte riskerar att spricka i sömmarna och blir lite bekvämare om man ska ha en bh ovanpå sedan. Däremot behövde snibbarna som knyter ihop cholin förlängas, men jag kände att om de sömmarna spricker, är just snibbarna lättare att byta ut/sy om än ett sidostycke exempelvis.
Jag ville ha en användbar choli där jag kan välja hel lång, eller som på bilden att dra upp  ärmen till tre kvart. Jag ville också kunna välja mellan att ha en kort choli, där snibbarna går omlott som på bilden här nedan som jag tänker är mer lämplig vid ATS då en BH ofta ska ovanpå det hela.
 Eller ha alternativet att ha en lite längre choli som skär mera i midjan som kanske känns lite mer "påklätt" ifall man råkar ha en sån dag.


Och ryggen! Funderade ett slag på att ha en öppen rygg, men ville variera mig då jag redan har en sådan choli, vars framstycke är i ett stycke och med knytsnibbarna bak som tillåter en öppnare rygg. Det är också fint! Det finns så många roliga varianter.

Idag blir det en ATS dag, avrundat med impro till låten förstås. Det känns alltid lite underligt att dansa ATS ensam, men jag måste öva zills, och så blir jag alltid så glad av ATS och får lättare att slappna av i ansiktet vilket jag också behöver öva på :)

fredag 11 januari 2013

Gör egna träningstights

Det roliga med dansen är inte bara just dansandet utan utformande av dräkter och pimpande! Jag vet inte hur mycket pengar jag lagt på mynt och pärlor som ska bli snofsiga bh'ar och bälten. Däremot är det sällan jag satsar på den stass som jag använder som oftast nämligen den i danssalen, den vardagliga träningsstassen som inte är speciellt pimpad eller snofsig.

Sagt och gjort hittade jag bra trikåtyger på Myrins textil och satte mig vid symaskinen. Snokvalsen spelar ungefär tio gånger om dagen för att försöka få in låten till en djupare medvetandenivå. Jag upplever att först när jag kan en låt utan och innan, kan jag dansa den som om den kom inifrån, snarare än att jag dansar till en yttre upplevelse som jag anpassar mig till. Då måste jag tänka, då måste jag analysera samtidigt som jag dansar och det brukar inte bli bra. Är låten inom mig, kan jag dansa utefter hur det känns, jag vet var känslan börjar och slutar och det hela känns mindre krystat från min sida. En betydligt trevligare dansupplevelse med andra ord!

Men tillbaka till tightsen!
Är du som jag så har du två - tre par utslitna tights och trikåtröjor i garderoben som en borde slängt för länge sedan. Nu får vi användning för dem!


Klipp upp dem i sömmarna, alternativt sprätta men dessa plagg är oftast overlockade och därmed ett himla åbäke att sprätta. Plötsligt har du ett mönster på både tights och till en choli med (eller utan) ärm som du vet passar dig - perfekt!

Om du inte vet hur du ska sy, så spara det andra benet av tightsen intakta så kan du vrida och vända på den för att förstå det hela. Ta gärna två cm sömsmån också utifall du råkar klippa lite väl snävt någonstans och se till att du lägger ut mönstret så stretchen i tyget är spänstig åt rätt håll (med andra ord att tyget stretchar på bredden och inte på längden)
På vanlig maskin, sy med en sicksack söm ungefär 1.5 stygnslängd och bredd så blir det en bra, spänstig söm men som inte ser glipig ut.

Sim-salla-bim!
Nya dansbraller för blotta 35 spänn!

(Bäst matchat med prickiga sockar och stillbilds jazzhands)

Jag gör en cliffhanger med byggandet av cholin då jag inte bestämt vilken modell jag ska ha. Vad är viktigt att tänka på om jag vill använda en Choli till ATS?