torsdag 17 januari 2013

Sy din egen choli/ trikåtröja

Nu har jag slutligen färdigställt cholin, och fler kommer det bli. Jag använde mig av ett brunt trikåtyg som visade sig vara lika stretchigt i båda riktningar vilket innebar att jag inte behövde lägga lika mycket energi åt att tänka på trådraken som med tightsen. Detta visade sig vara väldigt praktiskt eftersom det minskade tygåtgången. Därför rekommenderar jag att du hittar ett liknande tyg om du ska sy en tröja/choli.
Uppskattat tygåtgång för min modell och storlek (38-40) blev ca. 65 cm och tyget var ungefär 1,5 m brett.

Såhär ser mönstret ut, jag klippte upp axelsömmen på den gamla tröjan, och klippte upp mitt bak på ryggen för att kunna lägga ut mönstret vid vecket på ett vikt tyg. På så vis får jag ett sömlöst livstycke vilket kan vara skönt så det stretchar lite bättre, inte riskerar att spricka i sömmarna och blir lite bekvämare om man ska ha en bh ovanpå sedan. Däremot behövde snibbarna som knyter ihop cholin förlängas, men jag kände att om de sömmarna spricker, är just snibbarna lättare att byta ut/sy om än ett sidostycke exempelvis.
Jag ville ha en användbar choli där jag kan välja hel lång, eller som på bilden att dra upp  ärmen till tre kvart. Jag ville också kunna välja mellan att ha en kort choli, där snibbarna går omlott som på bilden här nedan som jag tänker är mer lämplig vid ATS då en BH ofta ska ovanpå det hela.
 Eller ha alternativet att ha en lite längre choli som skär mera i midjan som kanske känns lite mer "påklätt" ifall man råkar ha en sån dag.


Och ryggen! Funderade ett slag på att ha en öppen rygg, men ville variera mig då jag redan har en sådan choli, vars framstycke är i ett stycke och med knytsnibbarna bak som tillåter en öppnare rygg. Det är också fint! Det finns så många roliga varianter.

Idag blir det en ATS dag, avrundat med impro till låten förstås. Det känns alltid lite underligt att dansa ATS ensam, men jag måste öva zills, och så blir jag alltid så glad av ATS och får lättare att slappna av i ansiktet vilket jag också behöver öva på :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar