fredag 11 januari 2013

Gör egna träningstights

Det roliga med dansen är inte bara just dansandet utan utformande av dräkter och pimpande! Jag vet inte hur mycket pengar jag lagt på mynt och pärlor som ska bli snofsiga bh'ar och bälten. Däremot är det sällan jag satsar på den stass som jag använder som oftast nämligen den i danssalen, den vardagliga träningsstassen som inte är speciellt pimpad eller snofsig.

Sagt och gjort hittade jag bra trikåtyger på Myrins textil och satte mig vid symaskinen. Snokvalsen spelar ungefär tio gånger om dagen för att försöka få in låten till en djupare medvetandenivå. Jag upplever att först när jag kan en låt utan och innan, kan jag dansa den som om den kom inifrån, snarare än att jag dansar till en yttre upplevelse som jag anpassar mig till. Då måste jag tänka, då måste jag analysera samtidigt som jag dansar och det brukar inte bli bra. Är låten inom mig, kan jag dansa utefter hur det känns, jag vet var känslan börjar och slutar och det hela känns mindre krystat från min sida. En betydligt trevligare dansupplevelse med andra ord!

Men tillbaka till tightsen!
Är du som jag så har du två - tre par utslitna tights och trikåtröjor i garderoben som en borde slängt för länge sedan. Nu får vi användning för dem!


Klipp upp dem i sömmarna, alternativt sprätta men dessa plagg är oftast overlockade och därmed ett himla åbäke att sprätta. Plötsligt har du ett mönster på både tights och till en choli med (eller utan) ärm som du vet passar dig - perfekt!

Om du inte vet hur du ska sy, så spara det andra benet av tightsen intakta så kan du vrida och vända på den för att förstå det hela. Ta gärna två cm sömsmån också utifall du råkar klippa lite väl snävt någonstans och se till att du lägger ut mönstret så stretchen i tyget är spänstig åt rätt håll (med andra ord att tyget stretchar på bredden och inte på längden)
På vanlig maskin, sy med en sicksack söm ungefär 1.5 stygnslängd och bredd så blir det en bra, spänstig söm men som inte ser glipig ut.

Sim-salla-bim!
Nya dansbraller för blotta 35 spänn!

(Bäst matchat med prickiga sockar och stillbilds jazzhands)

Jag gör en cliffhanger med byggandet av cholin då jag inte bestämt vilken modell jag ska ha. Vad är viktigt att tänka på om jag vill använda en Choli till ATS?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar