Visar inlägg med etikett kläder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kläder. Visa alla inlägg

måndag 24 februari 2014

Improvisation 52

Sista impron!
Inför publik!

Jag var sjuhelvetes nervös inför detta, just då jag inte hade bestämt någonting, då jag blev inropad på scen bestämde jag startposen och sen sket jag i det då ljudet tog längre tid på sig än jag vad beredd på etc. etc. Alla de där omständigheterna som en inte kan planera med.

Nu är projektet klart! Finito! Det kommande året kommer jag inte hinna göra detta en gång i veckan, men jag kommer nog fortsätta filma lite då och då..kanske med lite mer genomarbetade koreografier :)

Till alla er som tänker att detta varit intressant eller inspirerande, som gett mig pepp, feedback, komplimanger eller likes - stort tack! Det har varit guld, jag har lärt mig sjukt mycket under det gångna året!

Kan också stoltsera med min outfit som kanske inte syns jättebra i filmen, har sytt själv, kul dräkt! :)

Mot oändligheten och vidare eller något annat peppigt, jag vet inte riktigt hur jag ska skriva nu när jag är "klar" mest för att jag ju inte är det egentligen..
På återseende typ

Improvisation 52
Tom Waits - A good man is hard to find

tisdag 12 november 2013

Improvisation 39

November, mörkt, kallt, grått, jag vill inte göra någonting.
Sket i att dansa igår, kände idag att jag var tvungen för annars skulle jag bara fortsätta skjuta upp det.
Dansar i mer kläder än jag brukar, gav ett annat uttryck, jag gillade det. Kände att jag kunde använda rymden lite bättre, förstora rörelserna, övergöra det hela..
Och allt i ett uttryck av November, jag vill inte visa magen, det är kallt och grått.

Improvisation 39
Thomas Newman - White Oleander

måndag 8 juli 2013

improvisation 24

Herregud vad länge jag dansat nu känner jag, redan på improv 24, två veckor ifrån halvvägs!
Jag måste erkänna att jag känner mig väldigt stolt över att lyckats hålla igång detta så länge och konsekvent, annars brukar jag lessna efter någon månad då det inte är 100% kul längre. Men nu är det mera en rutin, det är skönt. Plus att jag eller Linus måste städa upp i vardagsrummet en gång i veckan vilket är skönt på ett annat sätt.

Under veckan har jag nästan färdigställt min scenkostym inför årets show på medeltidsveckan. I år gör delar av Pyrox en tjejföreställning tillsammans med brudar från andra grupper såsom Pax, Trix och musikerna Krabat. Det kommer bli en helt sjukt peppig show och alla är så himla duktiga, vilket gör mig väldigt stolt och smickrad för att jag får vara med och uppträda. Ibland är det svårt att komma ihåg vilka kunskaper och discipliner jag faktiskt besitter och att det är lite coolt, jag tänker ofta att det är sådant som alla kan. Men det är det ju verkligen inte.

I alla vida fall, jag ville testa denna kostym, kontrollera att bh'n håller, att kjolen stannar uppe, och se hur plaggen beter sig i rörelse så det blev en improv inspirerad av medeltidsveckan denna veckan helt enkelt. Ett mycket bra sätt att stilla abstinensbesvären och den otroliga längtan som börjar hugga tag i mig också.
Musiken är från ett grymt band som heter Kalabalik och låten Natten dansar, vilka brukar uppträda på medeltidsveckan och är peppiga och grymma musiker så det blev ett lätt val.
Kolla upp mer musik av Kalabalik på deras Myspace: https://myspace.com/kalabaliksthlm/music/songs

Improvisation 24 Kalabalik - Natten dansar

*Kan meddela att jag är mycket nöjd med min tedelmida magdanstop och att den är mycket scenduglig (bara någon hyska och hake till för att vara på säkra sidan)

torsdag 17 januari 2013

Sy din egen choli/ trikåtröja

Nu har jag slutligen färdigställt cholin, och fler kommer det bli. Jag använde mig av ett brunt trikåtyg som visade sig vara lika stretchigt i båda riktningar vilket innebar att jag inte behövde lägga lika mycket energi åt att tänka på trådraken som med tightsen. Detta visade sig vara väldigt praktiskt eftersom det minskade tygåtgången. Därför rekommenderar jag att du hittar ett liknande tyg om du ska sy en tröja/choli.
Uppskattat tygåtgång för min modell och storlek (38-40) blev ca. 65 cm och tyget var ungefär 1,5 m brett.

Såhär ser mönstret ut, jag klippte upp axelsömmen på den gamla tröjan, och klippte upp mitt bak på ryggen för att kunna lägga ut mönstret vid vecket på ett vikt tyg. På så vis får jag ett sömlöst livstycke vilket kan vara skönt så det stretchar lite bättre, inte riskerar att spricka i sömmarna och blir lite bekvämare om man ska ha en bh ovanpå sedan. Däremot behövde snibbarna som knyter ihop cholin förlängas, men jag kände att om de sömmarna spricker, är just snibbarna lättare att byta ut/sy om än ett sidostycke exempelvis.
Jag ville ha en användbar choli där jag kan välja hel lång, eller som på bilden att dra upp  ärmen till tre kvart. Jag ville också kunna välja mellan att ha en kort choli, där snibbarna går omlott som på bilden här nedan som jag tänker är mer lämplig vid ATS då en BH ofta ska ovanpå det hela.
 Eller ha alternativet att ha en lite längre choli som skär mera i midjan som kanske känns lite mer "påklätt" ifall man råkar ha en sån dag.


Och ryggen! Funderade ett slag på att ha en öppen rygg, men ville variera mig då jag redan har en sådan choli, vars framstycke är i ett stycke och med knytsnibbarna bak som tillåter en öppnare rygg. Det är också fint! Det finns så många roliga varianter.

Idag blir det en ATS dag, avrundat med impro till låten förstås. Det känns alltid lite underligt att dansa ATS ensam, men jag måste öva zills, och så blir jag alltid så glad av ATS och får lättare att slappna av i ansiktet vilket jag också behöver öva på :)

fredag 11 januari 2013

Gör egna träningstights

Det roliga med dansen är inte bara just dansandet utan utformande av dräkter och pimpande! Jag vet inte hur mycket pengar jag lagt på mynt och pärlor som ska bli snofsiga bh'ar och bälten. Däremot är det sällan jag satsar på den stass som jag använder som oftast nämligen den i danssalen, den vardagliga träningsstassen som inte är speciellt pimpad eller snofsig.

Sagt och gjort hittade jag bra trikåtyger på Myrins textil och satte mig vid symaskinen. Snokvalsen spelar ungefär tio gånger om dagen för att försöka få in låten till en djupare medvetandenivå. Jag upplever att först när jag kan en låt utan och innan, kan jag dansa den som om den kom inifrån, snarare än att jag dansar till en yttre upplevelse som jag anpassar mig till. Då måste jag tänka, då måste jag analysera samtidigt som jag dansar och det brukar inte bli bra. Är låten inom mig, kan jag dansa utefter hur det känns, jag vet var känslan börjar och slutar och det hela känns mindre krystat från min sida. En betydligt trevligare dansupplevelse med andra ord!

Men tillbaka till tightsen!
Är du som jag så har du två - tre par utslitna tights och trikåtröjor i garderoben som en borde slängt för länge sedan. Nu får vi användning för dem!


Klipp upp dem i sömmarna, alternativt sprätta men dessa plagg är oftast overlockade och därmed ett himla åbäke att sprätta. Plötsligt har du ett mönster på både tights och till en choli med (eller utan) ärm som du vet passar dig - perfekt!

Om du inte vet hur du ska sy, så spara det andra benet av tightsen intakta så kan du vrida och vända på den för att förstå det hela. Ta gärna två cm sömsmån också utifall du råkar klippa lite väl snävt någonstans och se till att du lägger ut mönstret så stretchen i tyget är spänstig åt rätt håll (med andra ord att tyget stretchar på bredden och inte på längden)
På vanlig maskin, sy med en sicksack söm ungefär 1.5 stygnslängd och bredd så blir det en bra, spänstig söm men som inte ser glipig ut.

Sim-salla-bim!
Nya dansbraller för blotta 35 spänn!

(Bäst matchat med prickiga sockar och stillbilds jazzhands)

Jag gör en cliffhanger med byggandet av cholin då jag inte bestämt vilken modell jag ska ha. Vad är viktigt att tänka på om jag vill använda en Choli till ATS?