måndag 24 juni 2013

Improvisation 22

Veckans utmaning har varit en långt pågående tanke som växt hos mig och som jag försökt gång på gång med varierande resultat, nämligen att kombinera tribal fusion med svensk folkmusik. Somliga takter är snarlika för mig som med klassisk orientalisk musik, samtidigt som jag upplever att det där tunga jordnära kombineras med någonting svävande och oerhört flyktigt. Den stämning som jag uppfattar som "mystik" eller "avrundat" luckras upp för mig när jag hör svensk eller nordisk folkmusik och blir någonting flytande som jag har väldigt svårt att sätta fingret på och som ligger mig fruktansvärt nära hjärtat. Jag älskar denna musik men har fruktansvärt svårt att dansa till den då kroppen slits åt olika håll.
Däremot tror jag att med övning, och med vana så kommer denna kombination bli helt makalös och någonting som jag verkligen kommer njuta av att praktisera.
Jag är rätt nöjd med veckans improv, faktiskt kom detta på första försöket och jag kände att jag inte skulle ha kunnat fånga stämningen inombords bättre än vad jag gjorde här. Däremot ser jag mycket utrymme för förbättring så svensk folkmusik kommer vara en ytterligare utmaning som får hänga med mig under projektets gång.

Hoven Droven - Petruchka å je.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar