måndag 18 november 2013

Improvisation 40

Inför varje jämna tal känner jag en extra prestige av någon anledning. Vanans lag kanske?
Nu när jag förra veckan kände mig så missnöjd med mig själv i överlag har jag återigen funderat på detta ord prestige och vad det innebär för mig. Varför jag spelar på dessa prestigekänslor när jag egentligen inte har något intresse av att leva upp till de oerhört normativa idéer som jag stoppat i begreppet.
Prestige att vara snygg. Prestige att prestera utan ansträngning. Prestige att få likes och kommentarer på sociala medier. Prestige att få komplimanger och övrig yttre bekräftelse.. Visst att vissa av dessa saker är trevligt, men att ha dessa krav på mig själv är ju nog för att ge ångest för år framöver.

Inför denna jämna siffra bestämde jag mig tio minuter innan vilken låt, vad jag ville uppnå med den och varför. Denna låt får mig nästan alltid på danshumör. Jag ville dansa kravlöst utan att tänka ut start, snyggt slut någon typ av mitt och bara köra på känsla och de rörelser jag tycker känns roligt att göra. Detta ville jag göra för att komma bort från prestigen, fuck prestation! Jag gör ju det här för att det är ROLIGT! - Why not have some! Och den här jävla idén om den snygga kroppen, jag har den ju precis här! Magen är periodmässigt svullen vilket är sjukt jävla perfekt för väl accentuerade tummyflutters, så jäkla bäst den är jag sticker in flera stycken och skiter i att jag inte är konventionellt snygg, vad tusan ska jag vara det för när jag kan se ut som jag gör idag?

12 veckor kvar på projektet. Nu ska jag fortsätta ha kul!
Beats Antique - Spiderbite

tisdag 12 november 2013

Improvisation 39

November, mörkt, kallt, grått, jag vill inte göra någonting.
Sket i att dansa igår, kände idag att jag var tvungen för annars skulle jag bara fortsätta skjuta upp det.
Dansar i mer kläder än jag brukar, gav ett annat uttryck, jag gillade det. Kände att jag kunde använda rymden lite bättre, förstora rörelserna, övergöra det hela..
Och allt i ett uttryck av November, jag vill inte visa magen, det är kallt och grått.

Improvisation 39
Thomas Newman - White Oleander

måndag 4 november 2013

improvisation 38

Sparat den här låten som är rätt svår att improvisera till.. många plötsliga takter, snabba tempoväxlingar och många olika stämningar genom låten.. det är svårt att veta vad en ska lägga fokuset på men såhär blev det :)
Känner mig inte som on top som jag gjorde förra veckan men det här är en mycket svårare låt för mig så he gör inget :)

Improvisation 38
Zeds dead, massive attack - Paradise circus

måndag 28 oktober 2013

improvisation 37

Den här veckan har hela stämningen och lekandet vänt,
jag fick inspiration efter helgens andra bestyr då jag poiat, dansat lite moderndans, poiat mera och fått nya intryck, väckt nya muskelgrupper och kände att nä jäklar vad stelt jag dansat, dags att lösa upp det hela.
Och vilken frihet det gav att bara få känna, göra som en vill och inte tänka så mycket på hållning, armar, eller den senaste drillen..

Ser att mycket behöver förbättras, men jag blir glad över att se lekfullheten och att jag själv kan påtagligt se utveckling från förra veckan. Det brukar jag inte kunna se i sånhär kort intervall.


Improvisation 37
Nina Simone - Feeling good

måndag 21 oktober 2013

Improvisation 36

Alltså den här improv känns så himla dålig. Jag fick utmaning reggae och känner mig så jäkla stel till den väldigt svängiga musiken.. improviserar inte direkt från hjärtat kan jag ju säga..

Nä alla hårda vinklar försökte jag mjuka upp lite, men det blev bara blaj, och så tänker jag för mycket så ansiktet är av sten igenom hela.. vill inte riktigt att folk ska se den här men jag måste försöka känna stolthet i de dåliga inslagen med.. Helheten mynnar ju ut i en ovärderlig kunskap men det är så jävla jobbigt med sånna här veckor alltså.

Improvisation 36
Kultiration - Albanija

måndag 14 oktober 2013

Improvisation 35

Den här impron gjorde jag i syfte att få lite ny input på en koreografi som är under bearbetning.. jag har en strof jag gillar men är lite mer flytande i det emellan.. fastnar i olika rörelser och vet inte riktigt var jag ska hitta på i dem..

Improvisation 35
Valravn - Marsk

måndag 7 oktober 2013

Improvisation 34

Den här veckan ville jag fortsätta arbeta med svensk folkmusik för jag gillar den blandningen, och tycker det känns himla kul att dansa till. Sen är det apsvårt för det skiljer sig så mycket i humör och takt från det jag vanligtvis dansar till, kanske är det därför det är så kul?

I alla vida fall, här är ett till band som jag sparat extra länge på för jag tycker så mycket om dem och har inte riktigt vågat.. Målet med impron var att få in ett moment av folkdans, arbeta smärtsamt långsamt i introt och ta sig tid till det, samt vidarearbeta floorwork från förra veckan.
Känns helt okej, är inte hundra procent nöjd men jag hade kul :)

Pettersson & Fredriksson - Kadrilj