måndag 28 oktober 2013

improvisation 37

Den här veckan har hela stämningen och lekandet vänt,
jag fick inspiration efter helgens andra bestyr då jag poiat, dansat lite moderndans, poiat mera och fått nya intryck, väckt nya muskelgrupper och kände att nä jäklar vad stelt jag dansat, dags att lösa upp det hela.
Och vilken frihet det gav att bara få känna, göra som en vill och inte tänka så mycket på hållning, armar, eller den senaste drillen..

Ser att mycket behöver förbättras, men jag blir glad över att se lekfullheten och att jag själv kan påtagligt se utveckling från förra veckan. Det brukar jag inte kunna se i sånhär kort intervall.


Improvisation 37
Nina Simone - Feeling good

måndag 21 oktober 2013

Improvisation 36

Alltså den här improv känns så himla dålig. Jag fick utmaning reggae och känner mig så jäkla stel till den väldigt svängiga musiken.. improviserar inte direkt från hjärtat kan jag ju säga..

Nä alla hårda vinklar försökte jag mjuka upp lite, men det blev bara blaj, och så tänker jag för mycket så ansiktet är av sten igenom hela.. vill inte riktigt att folk ska se den här men jag måste försöka känna stolthet i de dåliga inslagen med.. Helheten mynnar ju ut i en ovärderlig kunskap men det är så jävla jobbigt med sånna här veckor alltså.

Improvisation 36
Kultiration - Albanija

måndag 14 oktober 2013

Improvisation 35

Den här impron gjorde jag i syfte att få lite ny input på en koreografi som är under bearbetning.. jag har en strof jag gillar men är lite mer flytande i det emellan.. fastnar i olika rörelser och vet inte riktigt var jag ska hitta på i dem..

Improvisation 35
Valravn - Marsk

måndag 7 oktober 2013

Improvisation 34

Den här veckan ville jag fortsätta arbeta med svensk folkmusik för jag gillar den blandningen, och tycker det känns himla kul att dansa till. Sen är det apsvårt för det skiljer sig så mycket i humör och takt från det jag vanligtvis dansar till, kanske är det därför det är så kul?

I alla vida fall, här är ett till band som jag sparat extra länge på för jag tycker så mycket om dem och har inte riktigt vågat.. Målet med impron var att få in ett moment av folkdans, arbeta smärtsamt långsamt i introt och ta sig tid till det, samt vidarearbeta floorwork från förra veckan.
Känns helt okej, är inte hundra procent nöjd men jag hade kul :)

Pettersson & Fredriksson - Kadrilj

måndag 30 september 2013

Improvisation 33

Igår tipsade jag om denna låt till en vän som också improviserar men i luftakrobatik.. den här låten har följt med mig under rätt lång tid och är rätt känslosam för mig.. den väcker många minnen från Umeå och cirkuskollektivet och allt av mig som byggdes upp där.
Så jag blev såklart lite sugen på att improvisera till den när jag hörde den igår.
Jag valde att utmana mig med att tolka text.. jag blev nog lite väl litterär så det är bra att öva på. Och också golvarbete, vilket är så bövelens svårt alltså, får försöka öva på det mera med :)
I övrigt försökte jag röra mig bort från de rörelser jag alltid gör, och arbeta med nytt och kanske inte så klassiskt tribal, det var också spännande.. men jag kom kanske lite väl långt bort. Tål att övas på det med..
övaövaövaövaövaöva

Improvisation 33
Oh Laura - Release me

måndag 23 september 2013

Improvisation 32

Förra veckan var jag sjuk och rätt låg för att mina två föregående improvisationer känts så kassa. Jag vågade inte riktigt utmana mig för mycket då jag inte ville bli sjukare och inte heller mer tveksam över improviserandet så jag tog paus. Även om jag sagt att jag egentligen ska pusha mig över den där "jag kan inte, jag är dålig, jag duger inte" gränsen som uppstår emellanåt, tror jag också att det är bra att lyssna till psyket och känna att nä, vill jag inte idag så kanske det finns belägg. Jag vill inte känna mig ännu sämre än jag gör genom att göra något som i slutändan får mig att känna mig osäker. Nu gör jag andra saker jag är bra på, lyfter självförtroendet och påminner mig om hur bra jag är och så kan jag hoppa på det igen senare. Jag måste inte någonting. Men jag måste vilja.

Så nu ville jag. Blev utmanad av en vän den här fantastiska Cha cha cha låten och kände att yeah, lets gört.

The DeCastro sisters - Teach me tonight

söndag 8 september 2013

Improvisation 31

Jaa fortfarande inte superpepp på projektet.. Så jag valde en energisk och befriande låt för att sparka ur mig ur finliret och prestationskraven.. det gick sådär kan jag väl säga men kameran var ofokuserad under hela inspelningen så det går inte att se mina obekväma och nervösa miner..

Ser ändå att kroppen jobbar på bra, fastän huvudet spökar till det.. väl värt att minnas. Ibland är det svårt att övertyga sig själv att en faktiskt vet vad en håller på med.. det känns ju rätt onödigt att hålla på att lägga krokben på sig själv men men!

Jag lär mig nytt konstant om mitt förhållande till dans/kroppen/uppvisningar.. det är spännande.
Men jag är lite sur för jag vart missnöjd med två improvisationer i rad nu.. det känns lite tärt.

Improvisation 31
Sam and the whomp - Bom bom