måndag 7 oktober 2013

Improvisation 34

Den här veckan ville jag fortsätta arbeta med svensk folkmusik för jag gillar den blandningen, och tycker det känns himla kul att dansa till. Sen är det apsvårt för det skiljer sig så mycket i humör och takt från det jag vanligtvis dansar till, kanske är det därför det är så kul?

I alla vida fall, här är ett till band som jag sparat extra länge på för jag tycker så mycket om dem och har inte riktigt vågat.. Målet med impron var att få in ett moment av folkdans, arbeta smärtsamt långsamt i introt och ta sig tid till det, samt vidarearbeta floorwork från förra veckan.
Känns helt okej, är inte hundra procent nöjd men jag hade kul :)

Pettersson & Fredriksson - Kadrilj

måndag 30 september 2013

Improvisation 33

Igår tipsade jag om denna låt till en vän som också improviserar men i luftakrobatik.. den här låten har följt med mig under rätt lång tid och är rätt känslosam för mig.. den väcker många minnen från Umeå och cirkuskollektivet och allt av mig som byggdes upp där.
Så jag blev såklart lite sugen på att improvisera till den när jag hörde den igår.
Jag valde att utmana mig med att tolka text.. jag blev nog lite väl litterär så det är bra att öva på. Och också golvarbete, vilket är så bövelens svårt alltså, får försöka öva på det mera med :)
I övrigt försökte jag röra mig bort från de rörelser jag alltid gör, och arbeta med nytt och kanske inte så klassiskt tribal, det var också spännande.. men jag kom kanske lite väl långt bort. Tål att övas på det med..
övaövaövaövaövaöva

Improvisation 33
Oh Laura - Release me

måndag 23 september 2013

Improvisation 32

Förra veckan var jag sjuk och rätt låg för att mina två föregående improvisationer känts så kassa. Jag vågade inte riktigt utmana mig för mycket då jag inte ville bli sjukare och inte heller mer tveksam över improviserandet så jag tog paus. Även om jag sagt att jag egentligen ska pusha mig över den där "jag kan inte, jag är dålig, jag duger inte" gränsen som uppstår emellanåt, tror jag också att det är bra att lyssna till psyket och känna att nä, vill jag inte idag så kanske det finns belägg. Jag vill inte känna mig ännu sämre än jag gör genom att göra något som i slutändan får mig att känna mig osäker. Nu gör jag andra saker jag är bra på, lyfter självförtroendet och påminner mig om hur bra jag är och så kan jag hoppa på det igen senare. Jag måste inte någonting. Men jag måste vilja.

Så nu ville jag. Blev utmanad av en vän den här fantastiska Cha cha cha låten och kände att yeah, lets gört.

The DeCastro sisters - Teach me tonight

söndag 8 september 2013

Improvisation 31

Jaa fortfarande inte superpepp på projektet.. Så jag valde en energisk och befriande låt för att sparka ur mig ur finliret och prestationskraven.. det gick sådär kan jag väl säga men kameran var ofokuserad under hela inspelningen så det går inte att se mina obekväma och nervösa miner..

Ser ändå att kroppen jobbar på bra, fastän huvudet spökar till det.. väl värt att minnas. Ibland är det svårt att övertyga sig själv att en faktiskt vet vad en håller på med.. det känns ju rätt onödigt att hålla på att lägga krokben på sig själv men men!

Jag lär mig nytt konstant om mitt förhållande till dans/kroppen/uppvisningar.. det är spännande.
Men jag är lite sur för jag vart missnöjd med två improvisationer i rad nu.. det känns lite tärt.

Improvisation 31
Sam and the whomp - Bom bom

söndag 1 september 2013

Improvisation 30

Från förra veckans pepp till dagens ofokus och fejkad pepp.
Jag väntar på resultat från c-uppsatsen idag, och har lite svårt att tänka på någonting annat, även om jag desperat försöker så går det inte så bra.

Ville försöka få med Susy ques (vettefan hur det stavas?) i alla fall de där glidande stegen i sidleds på helfot..
Alltså, jag vill faktiskt nästan be om ursäkt för veckans video.. men jag måste gå igenom alla dessa stadium för jag lär mig av det men fan vad jobbigt det är när jag inte riktigt kan stå för vad jag lägger ut.
Dagsformen i botten, tappar hållningen hela tiden, händerna är all over the place, och utstrålning prutt.

Klart jag ska dansa på en sådan dag!

Improvisation 30
Bart & Baker, Slim Gaillard - Communications, swing Brotherswin remix

måndag 26 augusti 2013

Improvisation 29

Igår under Pyroxträningen råkade jag vricka några tår på högerfoten, vilket innebar att min ursprungstanke om en till snabb improvisation fick gå bort. Jag hade snubblat och inte alls blivit nöjd och foten skulle säkert blivit ännu argare på mig för alla dumheter jag utsätter den för. Därmed dammade jag av en fantastisk fin låt som jag sparat i bakhuvudet för en långsam, kontrollerad och flytande improvisation. Detta passade min fot mycket bättre, även om jag snubblar till ibland och är sjukt fokuserad på att inte placera vikten fel så jag gör skadan värre eller ramlar omkull.

Rolig utmaning, och idag var första gången jag kände under improvisationen att kroppen hittar nya vägar och nästan experimenterar åt mig, att muskelminnet släpper, liksom psyket och hjärnan släpper och känslan tar över och testar nya övergångar till nya rörelser, riktningar och positioner. Detta var väldigt spännande, och detta har jag bara upplevt förut med poi, att man plötsligt står förundrad och fattar inte hur en kom från det första till det tredje.. och inte riktigt kan återskapa det en just gjort, men att det kändes sjukt bra i genomförandet. Som att bli styrd av det undermedvetna..
Svårt att sätta ord på.

Improvisation 29
Cocorosie - Smokey Taboo

söndag 18 augusti 2013

Improvisation 28

Nu är jag tillbaka från medeltidsveckan och jag hade jättekul där, men är rätt jädra trött nu. I alla fall tog jag två veckors ledigt för att hinna ikapp mig och har nu tacklat utmaningen hiphop. Jag är verkligen inte hiphop men det var kul att axla utmaningen och komma ut ur sin bekvämlighetszon. Med andra ord gjordes veckans improv hellre än bra kanske men det  känns fint. Just nu är jag stark och bekväm i mig själv att jag vågar släppa barriärerna om prestation vilket öppnar hiskeligt många dörrar!
Hoppas det håller i sig :)

Improvisation 28
Zacke - Utomlands