måndag 8 juli 2013

improvisation 24

Herregud vad länge jag dansat nu känner jag, redan på improv 24, två veckor ifrån halvvägs!
Jag måste erkänna att jag känner mig väldigt stolt över att lyckats hålla igång detta så länge och konsekvent, annars brukar jag lessna efter någon månad då det inte är 100% kul längre. Men nu är det mera en rutin, det är skönt. Plus att jag eller Linus måste städa upp i vardagsrummet en gång i veckan vilket är skönt på ett annat sätt.

Under veckan har jag nästan färdigställt min scenkostym inför årets show på medeltidsveckan. I år gör delar av Pyrox en tjejföreställning tillsammans med brudar från andra grupper såsom Pax, Trix och musikerna Krabat. Det kommer bli en helt sjukt peppig show och alla är så himla duktiga, vilket gör mig väldigt stolt och smickrad för att jag får vara med och uppträda. Ibland är det svårt att komma ihåg vilka kunskaper och discipliner jag faktiskt besitter och att det är lite coolt, jag tänker ofta att det är sådant som alla kan. Men det är det ju verkligen inte.

I alla vida fall, jag ville testa denna kostym, kontrollera att bh'n håller, att kjolen stannar uppe, och se hur plaggen beter sig i rörelse så det blev en improv inspirerad av medeltidsveckan denna veckan helt enkelt. Ett mycket bra sätt att stilla abstinensbesvären och den otroliga längtan som börjar hugga tag i mig också.
Musiken är från ett grymt band som heter Kalabalik och låten Natten dansar, vilka brukar uppträda på medeltidsveckan och är peppiga och grymma musiker så det blev ett lätt val.
Kolla upp mer musik av Kalabalik på deras Myspace: https://myspace.com/kalabaliksthlm/music/songs

Improvisation 24 Kalabalik - Natten dansar

*Kan meddela att jag är mycket nöjd med min tedelmida magdanstop och att den är mycket scenduglig (bara någon hyska och hake till för att vara på säkra sidan)

måndag 1 juli 2013

improvisation 23

Utmaningen med folkmusik fortsätter och denna veckan valde jag kanske en lite onödigt svår låt. Ett instrument - nyckelharpa samt en polska, så tretakt.. woop woop!

Men denna utmaning är jag beredd att plocka upp igen, jag gillar verkligen folkmusiken och tror detta kan bli jättefint.. däremot släpper jag den för att gå vidare till någon annan typ av musik för omväxlingsskull.. Några tips och idéer - hör gärna av er ni som följer :)

Daniel Pettersson - Polska

måndag 24 juni 2013

Improvisation 22

Veckans utmaning har varit en långt pågående tanke som växt hos mig och som jag försökt gång på gång med varierande resultat, nämligen att kombinera tribal fusion med svensk folkmusik. Somliga takter är snarlika för mig som med klassisk orientalisk musik, samtidigt som jag upplever att det där tunga jordnära kombineras med någonting svävande och oerhört flyktigt. Den stämning som jag uppfattar som "mystik" eller "avrundat" luckras upp för mig när jag hör svensk eller nordisk folkmusik och blir någonting flytande som jag har väldigt svårt att sätta fingret på och som ligger mig fruktansvärt nära hjärtat. Jag älskar denna musik men har fruktansvärt svårt att dansa till den då kroppen slits åt olika håll.
Däremot tror jag att med övning, och med vana så kommer denna kombination bli helt makalös och någonting som jag verkligen kommer njuta av att praktisera.
Jag är rätt nöjd med veckans improv, faktiskt kom detta på första försöket och jag kände att jag inte skulle ha kunnat fånga stämningen inombords bättre än vad jag gjorde här. Däremot ser jag mycket utrymme för förbättring så svensk folkmusik kommer vara en ytterligare utmaning som får hänga med mig under projektets gång.

Hoven Droven - Petruchka å je.

måndag 17 juni 2013

Improvisation 21

Veckans impro tog till vara på veckans förutsättningar vilket var utrymme och golvyta. Utmaningen blev förflyttningar och det var sjukt svårt. Jag fastnade i chimmys och är väl inte supernöjd men tycker att jag klarade utmaningen helt okej ändå.

Hade också folk som tittade på mig när jag improviserade vilket gav det hela en ny dimension av jobbigt, men som är bra att öva på. Nu känns det rätt okej att bli sedd virituellt så steget att bli sedd live är kanske rätt steg att ta.

Bassnectar remix, Beats Antique - Roustabout

söndag 9 juni 2013

Improvisation 20

Är inte jättenöjd med denna improv. Jag har inte möjlighet att ge mig själv tid att fokusera nog energi eller kreativitet till att genomföra detta. Var tvungen att dansa en dag i förväg denna vecka i förmån för annat (tråkigt) som måste göras. Det syns att jag inte har kul, det är jag medveten om.. jag hade inte speciellt kul, så kan det gå ibland.

Jag försökte utmana mig till att tänka utanför min bekvämlighetszon, jag har några instrument som jag brukar sätta på vissa rörelser eller kroppsdelar. Alternativt vissa takter som jag känner att jag måste ta på vissa sätt etc. Försökte bryta loss från mina invanda mönstren denna gång, vilket jag kommer fortsätta med i nästa improvisation då detta var väldigt svårt och utmanande.

Improvisation 20
Pentaphobe - I cash radii

måndag 3 juni 2013

Improvisation 19

Jag har varit lite orolig över denna improv under veckan. Har tänkt i banor som "tänk om jag tappat det?" "tänk om jag ser stört tjock ut nu efter att inte ha tränat?" och en massa andra jobbiga tankar jag inte vill tänka men som dyker upp så fort jag ska göra något publikt. Jag behöver öva bort det. Min förmåga ligger inte i ögonen hos andra, jag förändras inte beroende på vad andra tycker om mitt utseende eller mina prestationer, eller åtminstone vill jag inte det. Och det är ju en start men det är svårt att skaka av sig den där yttre bekräftelsen när det mesta i vår visuella samtid består och grundar sig på detta.

Jag vill att mitt dans och konstutövande ska få vara utanför det.. samtidigt som det är omöjligt att separera sig från sin samtid. Svårt alltså!

Nåväl, den enda metoden jag har för att komma runt prestationsångesten är att nypa den i stjärten med meta perspektiv. Vilket jag nu var tvungen att göra. En improvisation dedikerad till min prestationsångest för att göra den. Meta on your asses!

Improvisation 19 Imogen heap- headlock

söndag 2 juni 2013

Sjukveckan

Jag blev inte frisk så snabbt jag trodde, så jag undvek att dansa vilket har sugit men min kropp behövde verkligen vilan. Nu känner jag mig rätt bra på banan igen och kommer dansa imorgon, även om jag borde förbereda mig för ventilering av uppsatsen..

Det kommer bli till denna låt:

Imogen heap - Headlock